Flyforsinkelse - Hva kan du kreve?
Ved en flyforsinkelse har du rett på en rekke ting. Du kan selvfølgelig kreve kompensasjon for forsinkelsen innenfor EU sitt regelverk, men flyselskapet er også forpliktet til gi deg mat og drikke på sin egen regning.
Om du blir ombooket til en annen avgang på påfølgende dag, så har du rett på innkvartering i et hotell, så vel som rett på transport til dette hotellet. Sist men ikke minst, så trenger du ikke bruke din egen telefon. Du har rett på å bruke en annen telefon. Ikke alle flyselskaper er like flinke til å følge opp sine forpliktelser innenfor lovverket, så det blir gjerne opp til deg å kreve din rett. Husk for all del å ta vare på alle kvitteringer, om du selv må betale for mat, drikke og opphold. Du har nemlig krav på refusjon om du må dekke egne omkostninger ved flyforsinkelse.
Ønsker du å klage på egen hånd?
Om du ønsker å føre din egen erstatningssak, så er det fornuftig å begynne med en klage direkte til det gjeldende flyselskapet som ansvarer for din forsinkelse, eller eventuelt til gjeldende reisebyrå.
Sørg da for at du har alle kvitteringer for dine utgifter. Klagefristen er satt til to år, så du kan søke om erstatning for forsinkelser som ligger litt tilbake i tid.
I sammenheng med dette arbeidet er det også lurt å sjekke om du er dobbelt assurert med en privat reiseforsikring.
Om du ikke kommer frem til en minnelig løsning med flyselskapet, så er neste instans at du klager til Forbruker Europa, som kan hjelpe deg videre med din sak.
EU-regler og kompensasjon
Det er EU-forordning 261/2004 som gjør at du har mulighet til å kreve erstatning hvis ditt fly er forsinket. I denne lovteksten finner du alle regler for kompensasjon og erstatning ved forsinkede flyavganger.
Alle flyselskaper fra EU-medlemsland skal overholde EC-261. Likevel finnes det fortsatt mangler ved systemet. Selv om rundt 80 % av krav om erstatning mot flyselskap er valide, betaler selskapene i snitt kun for 50 % av kravene som stilles.
På den andre siden er det mange reisende som ikke kjenner sine rettigheter, og som gjerne tror at de må være dekket av en privat reiseforsikring for å ha krav på en erstatning, noe som ikke er korrekt. Det er som regel flyselskapets ansvarsforsikring som dekker det som er flyselskapets feil. Det samme gjelder også om du taper bagasje, eller om bagasjen er forsinket. Om du har kjøpt din flybillett hos et lavprisselskap er heller ikke relevant. Du har krav på samme kompensasjonssatser selv om flybilletten var billig.
Det er mulig å innhente profesjonell hjelp med erstatningssaker
På den andre siden finnes det en lang rekke profesjonelle virksomheter som beskjeftiger seg med juridiske saker som vedrører flyforsinkelser og andre erstatningskrav mot flyselskaper. Dette er et godt alternativ mot at du må sette deg inn i alle gjeldende lover, regler og EU-forordninger, og i tillegg må sørge for å overholde forskjellige frister og andre detaljer. Overlat denne kampen til profesjonelle som kan ta kampen for deg.
Det finnes flere forskjellige tilbydere, deriblant Flyhjelp.no. De gir deg en god mulighet for at di sak føres av fagkyndige personer, foran de de relevante myndighetene, og for å på dette viset oppnå den kompensasjonen som du har rett på. Dette har vært en god løsning for mange. Om du ikke får noen erstatning, så trenger du heller ikke å betale noe for tjenesten.
Om du derimot vinner erstatningssaken din, så får Flyhjelp en del av denne erstatningen. Dette er et enkelt vis for å unngå mye ubehagelig merarbeid. Etter at du har sendt inn klagegrunnlaget, kan du glemme saken, og vente på at du enten får erstatning, eller på at du taper saken. Du kan slippe unna mye stress og papirarbeid, med en 95 % sjans for å vinne saken, og en god erstatningssum.